Hadad B. 

DENTAL DIALOG

TOM/VOLUMNE 5; NUMER/NUMBER 1(14), 2014: 16-21
ISSN 2082-4246 ID ART: 2014/1/213

Dokręcane hybrydowe dzieło sztuki wykonane z ceramiki Triceram

Screws-retained Hybrid Artwork with Triceram

Bassam Hadad, CDT

Authors’ Contribution: A - Study Design, B - Data Collection, C - Statistical Analysis, D - Data Interpretation, E - Manuscript Preparation, F - Literature Search, G - Funds Collection

Accepted: 10.01.2014. Published: 01.03.2014

STRESZCZENIE

Większość prac protetycznych opartych na implantach niesie za sobą mniejsze lub większe problemy estetyczne, z którymi laboratorium musi się uporać. Na przykład równoległość, skomplikowany rodzaj implantów lub też problem z głębokością wszczepienia implantu i jego pozycją. Z moich obserwacji wynika, że istotnym problemem w większości przypadków jest zanik kości; nawet po augmentacji po kilku miesiącach od zabiegu można zaobserwować zmianę pozycji „sztucznej” kości lub też jej zanik. To zjawisko powoduje dysfunkcje podparcia ust, nieprawidłową pozycję zębów, dysharmonię uśmiechu i mięśni twarzy, które nie poruszają się w ten sam sposób.

SŁOWA KLUCZOWE:

augmentacja kości, ceramika, protetyka hybrydowa, resorpcja kości dookoła implantu, tlenek cyrkonu

SUMMARY

Most laboratories receive implant cases which have aesthetic difficulties that they have to solve: the parallelism, difficult types of implants, at the same time implant’s depth in the gum and implants position. What I have noticed most often is the bone loss in most cases; even after a bone graft, a few months later you would notice that this artificial bone has moved from its original position or has resorbed. This causes defective lip support, incorrect tooth position, disharmony in the smile and muscles of the face which will not act or move in the same manner.

KEY WORDS:

bone augmentation, ceramics, hybrid prosthetics, peri-implant bone resorption, zirconia